Selfie > extra uitleg

Selfie: een beeld op jouw armoedebeleid

Stap voor stap met screenshots

Liever het stappenplan in PDF bekijken of printen? Bekijk of download het hier.

Klik op één van de volgende stappen om er meteen naar toe te gaan: RegistrerenBetalenInloggenStopzetten abonnementSchool registrerenTraject toevoegenEnquetelinks ontvangenOpvolgen vragenlijstenResultaten bekijkenResultaten opslaanArmoedecijfers uit de omgeving

Registreren

Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten.

Surf naar https://selfie.vzwkrijt.be en klik op Registreer Gebruiker.

Vul je gegevens in en kies de rol “school”.

Klik op Indienen.

Kies de onderwijsvorm voor jullie school. Mocht je hier verkeerd kiezen, is dat geen probleem. Dit is enkel voor onze eigen administratie maar beide plannen zijn precies hetzelfde.

Betalen

Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten.

Een abonnement kost 25 euro per 3 maanden. Wij moeten per inloggende gebruiker licentiekosten betalen. 3 maanden is in principe voldoende tijd om de vragenlijsten te versturen en te verwerken. Indien je langer gebruik wilt maken van de applicatie, vragen we om opnieuw de 25 euro te betalen. Mocht je echter vergeten zijn om je resultaten te downloaden en je abonnement zou al verstreken zijn, stuur ons dan gerust een mailtje, dan lossen we het op. Omdat het in principe gaat om een wederkerende betaling, is de creditcard de enige optie als betaalmiddel.

Na het betalen, ontvang je deze melding en een e-mail met daarin een link en een “redeemcode”.
Het kan een paar minuten duren voordat je de email ontvangt. Als je de code niet ontvangt, maar wel hebt betaald, stuur dan een mailtje naar helpdesk@vzwkrijt.be. Dan lossen we dat op.

Inloggen

Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten.

Volg de link in de email en kopieer en plak je redeemcode.

Het wachtwoord moet bestaan uit minstens 8 tekens, waarvan 1 hoofdletter en 1 speciaal teken.

Na het registreren kun je in de applicatie.

Stopzetten abonnement

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Als je je abonnement wilt stopzetten, kan dat via “Beheer abonnement”. Er wordt gevraagd je emailadres in te geven, waardoor je een link ontvangt naar de Stripe portal voor het beheren van je abonnement. Dit adres is hetzelfde adres dat je hebt gebruikt bij aanmelding. Als je je plan opzegt, blijft het nog actief tot het einde van je betalingsperiode.

School registreren

Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten.

Om je school te registreren klik op je “Scholen” en dan op “School toevoegen”.

Er verschijnt het volgende scherm:

Zoek naar het schoolnummer via het vergrootglasje. Je kan ook op de naam of de gemeente zoeken en het * symbool gebruiken als joker.

Een aantal velden worden automatisch ingevuld, vul de overige velden zelf in.

Er wordt een overzicht getoond van de SES gegevens van jullie school (dit zijn de cijfers van schooljaar 21-22)

Traject toevoegen

Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten.

Klik op onder Traject op “Maken”.

Geef het traject een naam (bijvoorbeeld van de campus waarvoor je vragenlijst wilt maken, of gewoon de naam van de school als jullie de school als een geheel willen bevragen).

Eventueel kan er een instellingsnummer ingegeven worden ter referentie, maar dat is niet verplicht.

De velden “Kerngroep”, “Leerkrachten”, “Ouders” en “Leerlingen” kunnen niet ingevuld worden. Deze worden door het systeem ingevuld op het moment dat er een vragenlijst door een van hen werd ingvuld.

Enquetelinks ontvangen

Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten.

Nadat het traject is aangemaakt, verschijnt het in het overzicht. Klik op het oranje pijltje en dan op “Details Weergeven”.

Het is belangrijk om te kiezen voor “Details weergeven”. Wanneer je gewoon klikt op het traject, kan je het traject bewerken, maar zie je de knop om de links te versturen niet.

Nadat je op “Details weergeven” hebt geklikt, zie je in de rechterbovenhoek van het nieuwe scherm een geel knopje met “Enquetelink verzenden”.

Als je hierop klikt, verschijnt er een venster om een emailadres in te geven, geef hier het emailadres in waarop je de link wilt ontvangen (meestal gewoon je eigen emailadres) Naar dit adres wordt een overzicht gestuurd met verschillende links voor de verschillende doelgroepen die bevraagd zullen worden.

Verstuur de links naar de juiste doelgroep via je mailbox of via een digitaal platform zoals SmartSchool.

En wacht tot de vragenlijsten zijn ingevuld.

Opvolgen vragenlijsten

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Het aantal vragenlijsten dat er zijn ingevuld per traject is zichtbaar in de applicatie (via de knop “details weergeven”).

Resultaten bekijken

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Per traject kan je de resultaten van de vragenlijsten bekijken. De resultaten worden gerangschikt volgens domein, dan per cluster en dan per doelgroep (kerngroep, leerkrachten, ouders, leerlingen).

Wij stelden per vraag een doel op het aantal keer dat het met “Ja” beantwoord moet worden. Indien het doel niet behaald werd, wordt er een advies getoond.

Ga hiervoor naar het juiste traject en klik op “Details Weergeven”. Klik op “Resultaten Weergeven”.

Het rapport wordt dan gegenereerd. Dit kan soms eventjes duren.

Het overzicht van de tot dan toe beantwoorde vragen wordt getoond. Indien er voor een doelgroep nog geen vragen zijn beantwoord, verschijnen deze vragen niet in de lijst. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een aparte vragenlijst te maken voor bepaalde ouders. Bijvoorbeeld: Op jullie school geven leerkrachten les aan de 1e en 2e graad, maar het beleid van de 1e en 2e graad verschilt (andere directie), dan kan het zinvol zijn om de ouders en de kerngroep van een van de 2 graden, apart te bevragen, maar de leerkrachten niet.

Dit maakt het ook mogelijk om de ouderbevraging achterwege te laten. Dit raden wij echter niet aan. De antwoorden en de opmerkingen van de ouders, geven heel goed weer waar het mogelijk niet goed of juist heel goed loopt. We merken dat scholen regelmatig denken dat iets duidelijk gecommuniceerd is maar dat ouders het totaal niet blijken te weten. Om dit soort blinde vlekken duidelijk te maken, is de ouderbevraging van groot belang voor het beeld op jullie armoedebeleid.

Resultaten opslaan

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Via de knoppen “Resultaten afdrukken” en “Resultaten Downloaden” kan je resultaten opslaan.

Via de knop Downloaden wordt er een pdf gegenereerd en opgeslagen op de computer. Via Afdrukken heb je iets meer opties qua lay-out van de pdf of op papier.

Het is echter ook mogelijk om de resultaten te copy/pasten naar Excel om er eventueel zelf nog berekeningen op los te laten/ grafieken te maken of opmerkingen te rangschikken.

Voorbeeld overzicht van de resultaten in de applicatie:

Armoedecijfers uit de omgeving

Het kan interessant zijn om te bekijken wat de cijfers zijn rond armoede en onderwijs in jullie omgeving en te communiceren naar het team. Via onze website vind je een tool om een aantal relevante cijfers te bekijken.

Om de tool te gebruiken, klik je op “Bestand” en dan “Kopie maken”. Er wordt dan een kopie van het bestand op je eigen Drive gezet. Je kan dan aan de hand van het instellingsnummer van je school de cijfers van de school en de omgeving bekijken. Vul het instellingsnummer in, in het betreffende vakje op het tabblad “Invoer”. De gemeente wordt dan automatisch ingevuld. Eventueel kan je nog omliggende gemeenten selecteren.

Op het tabblad diagrammen worden de cijfers in verschillende grafieken getoond.

Meer cijfers vind je bijvoorbeeld op “Mijn provincie in cijfers” of Agentschap Opgroeien, onder Gezinsinkomen en (kans)armoede.